|  |
 |
|
 |
|
Kennis: Onderwijs - Spijbelende kinderen of leraren?
Geplaatst op Vrijdag 25 november @ 06:05:23 GMT+1 door ceesboogaart |
|
 |
|
 |
|
2009: Hoe rijk is mijn school? Totaal hebben alle scholen 10 miljard euro in reserve! Dat is 1/3 van de totale onderwijsbegroting!
Scholen houden geld over
Op financieel gebied lijkt het goed te gaan met de meeste
onderwijsinstellingen in Nederland. Sinds 2001 is het eigen vermogen van scholen
in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie en hoger
onderwijs samen gestegen van 5,8 miljard euro naar 6,7 miljard euro in 2005. Met
het eigen vermogen kunnen toekomstige uitgaven gefinancierd worden.
Zie ook: Spijbelende kinderen of leraren?
en categorie Kennis
Zie ook de Rondom10 uitzending van 27 april 2006 over managers in zorg en onderwijs
Staatssecretaris Van Hoof wil ouders van kinderen die school niet afmaken ?n niet werken korten op de kinderbijslag
net als Leefbaar Rotterdam dat wil.
Beide plannen beroepen zich op de verantwoordelijkheid die ouders over hun kinderen hebben. Bovendien zouden de oorzaken van vroegtijdig school verlaten en het criminele pad bewandelen vaak in de thuissituatie liggen.
De kinderbijslag als instrument om ouders bij te sturen, gaat dat te ver?
Geen Kinderbijslag voor criminele kinderen.
Akkoord over aanpak schoolverlaters
Geen kinderbijslag voor falende ouders
Verantwoordelijkheid en zeggenschap horen bij elkaar.
Het is ronduit stuitend dat vooral dit kabinet het steeds heeft over de eigen verantwoordelijkheid van de burger of ouders, maar dat hetzelfde kabinet wel angstvallig de zeggenschap houdt.
Niet ouders maar dit kabinet is dus verantwoordelijk.
Maar kunnen wij die korten? Dacht het niet, voor zichzelf
hebben ze zichzelf al voor de volgende kabinetsperiode een ruime verhoging toegekend.
Door wetgeving worden ouders de mogelijkheid ontnomen verantwoordelijkheid voor hun kinderen te krijgen, immers al vanaf jonge leeftijd moeten kinderen worden afgestaan
aan kinderopvang en school, omdat de ouders door de toegenomen kosten, beide moeten werken.
En dan heb ik t nog niet eens over alleenstaande ouders die het nog moeilijker hebben.
Zo is Nederland zowat nog het enige land in Europa waar ouders lesgeld en schoolboeken moeten betalen, de laatste zijn door de vaste boekenprijs en toegestane kartelvorming
nog 's extra duur. (totaal 425 miljoen euro)
En de ouders moeten betalen, ook al kunnen zij niet bepalen
welke boeken worden aangeschaft, dat doen de scholen.
Dus zowel overheid als scholen hebben meer zeggenschap dan
de ouders, maar toch zijn de ouders verantwoordelijk?
Nog niet zo lang geleden was een school een instituut waar kinderen in een veilige omgeving onder de pannen waren en waarden, normen en kennis werden bijgebracht.
Nu door toenemende fusies de scholen bedrijven lijken te zijn geworden is dat dramatisch veranderd.
De kosten voor lesgeld, boeken en bijkomende kosten zijn, zeker voor de minima, nauwelijks nog op te brengen, ondanks de IB bijdragen. Het lesgeld is niet meer genoeg voor de school, zelfs tekenpapier wordt apart aan de ouders berekend. De boeken worden steeds luxer want de scholen vangen daar een percentage van en het moet wel wat opbrengen natuurlijk.
Waren vroeger de leraren er voor de leerlingen, tegenwoordig is het net andersom.
In plaats van de begeleiders van vroeger zijn het kleine dictators geworden en moeten de leerlingen zich voor elke leraar aanpassen aan een nieuwe set regels. Even naar buiten kijken betekent automatisch nablijven.
En de veilige omgeving is veranderd in een plaats waar bendevorming, geweld, drugs, loverboys, ongewenste intimiteiten of erger aan de orde van de dag zijn.
Het kabinet verzint van alles om spijbelende kinderen aan banden te leggen, maar spijbelende leraren daar doet zij niks tegen.
In toenemende mate gebeurt dat kinderen waarvan de ouders denken dat ze druk bezig zijn met leren op school, op straat worden gestuurd omdat er geen leraren zijn voor lessen. En dan bedoel ik niet zomaar een uurtje, maar structureel. Als ik hoor dat er in een week maar 5 lesuren waren, noem ik dat structureel. Hoe dat komt? Omdat scholen wel zeggenschap hebben maar geen verantwoordelijkheidsbesef, want ja, de ouders zijn toch verantwoordelijk!
Hoe dat zo gekomen is?
Het venijnige virus waar elke enigszins omvangrijke en hiërarchische organisatie aan lijdt. Het is bekend onder de naam de wet van Parkinson. De wet houdt in dat het aantal ondergeschikte functionarissen gestadig toeneemt, los van de vraag of er een evenredige toename van zinvolle arbeid is.
Waarom kwam tot in de jaren zeventig de wet van Parkinson in het onderwijs nauwelijks voor? Welnu, vanuit Den Haag werd nauwkeurig voorgeschreven hoeveel les-, taak- en diensturen een school kreeg en hoeveel conrectoren een school maximaal mocht hebben. De conrectoren gaven nog een redelijk aantal lesuren en een verstandige rector hield er zelf ook een klas bij. In principe waren de diensturen voor de rector en de conrectoren en de taakuren voor de leraren. De schoolleiding besliste over de verdeling ervan. Een school had een eenvoudige en overzichtelijke structuur zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs.
De schoolleiders van de huidige gefuseerde scholen moesten natuurlijk in de nieuwe structuur een bij hun status passende functie krijgen en hun salaris behouden. Ter rechtvaardiging daarvan moesten ze ook een taak krijgen en als die er niet was, dan werd ze uitgevonden. Er zijn twee oorzaken aan te wijzen voor de groei van de bureaucratie. In de eerste plaats de vele fusies. De schoolleiders van de samengevoegde scholen moesten natuurlijk in de nieuwe structuur een bij hun status passende functie krijgen en hun salaris behouden. Ter rechtvaardiging daarvan moesten ze ook een taak krijgen en als die er niet was, dan werd ze uitgevonden. De tweede oorzaak van de groei van het management ligt in de toegenomen autonomie van het schoolbestuur. Dat heeft eigenlijk niets met echte autonomie te maken. Het ministerie heeft eenvoudig een groot aantal taken en verantwoordelijkheden afgeschoven naar de schoolbesturen. En die schuiven dat weer af naar de schoolleiding. Dat heeft tot gevolg dat wat vroeger een platte organisatie was met korte verbindingslijnen, is veranderd in een hiërarchische structuur. De mensen voor de klas doen niets anders meer dan lesgeven en verdienen, behalve als ze nog van voor de Hos zijn, het minst. Ze worden gedegradeerd tot instructeur of tot wat wel schamper een lesboer wordt genoemd. Hun pedagogische taak is hen ontnomen. Ze moeten leerlingen met wie het niet goed gaat, verwijzen naar de leerlingbegeleider of, chiquer nog, de counselor. Die kent de betrokken leerling meestal niet maar dat hindert niet, daarvoor heeft de begeleider, uiteraard onder schooltijd, allerlei trainingen gevolgd bij particuliere of door de overheid gesubsidieerde instellingen. Natuurlijk is er ook een begeleider voor de beginnende leraren, die ook die dure trainingen heeft gevolgd. De locatiebeheerder gaat over het klein en groot onderhoud van het gebouw, heeft 'supervisie' over de schoonmaakmaatschappij, want dat kun je natuurlijk niet aan de conciërge overlaten, en speelt met veel Wichtigmacherei directeurtje, na enige cursussen uiteraard. Al die trainingen en cursussen worden gegeven door medewerkers van pedagogische centra en consultancybureaus. Vaak zijn het doctorandussen in de onderwijskunde die zelf nooit voor de klas gestaan hebben. Vaak zijn het ook ex-leraren die met beide handen de mogelijkheid hebben aangegrepen zich aan het leraarschap te onttrekken. Al die trainingen worden betaald uit de lumpsum. Parkinsons wet manifesteert zich wellicht het sterkst in de huidige verzorgings- of begeleidingsstructuur. Daar horen de pedagogische centra, de schooladviesdiensten, de onderwijskundige faculteiten in het hbo en de universiteiten en last but not least ook het ministerie toe. Nog nooit is er onderzoek verricht naar het nuttig rendement van al deze instituten. Zo'n onderzoek zal zeker aantonen dat veel 'werk' volstrekt overbodig is en dat er een enorme reductie van medewerkers kan plaatsvinden. Die hebben voor het grootste deel wel een of andere onderwijsbevoegdheid en kunnen derhalve hun oorspronkelijke roeping, het leraarschap, weer opvatten. En de doctorandussen in de onderwijskunde kunnen zeker als zij-instromers aan de slag. Dat geld eerder daaraan besteed zou heel wat beter besteed kunnen worden aan verkleining van klassen of een wat betere salariëring van de echte werkers, de leraren voor de klas. De cursussen vinden onder schooltijd plaats en zijn derhalve naast het ziekteverzuim mede de oorzaak van de frequente lesuitval.
Win zo enorm veel tijd die anders opgaat aan nodeloze vergaderingen en onderhandelingen op lokaal niveau.
Dan heb je geen last van lerarentekort, leraren vergrijzing, lesuitval die op de huidige schaal toch ook problemen moet opleveren.
De enigen die dus ondanks gebrek aan zeggenschap wel verantwoordelijkheid tonen, zijn de ouders. Zij werken voor hun kinderen en het kan hun niet aangewreven worden dat het kabinet en de school hun verantwoordelijkheid niet nemen.
De oplossing is dus simpel:
- afschaffen bureaucratisering onderwijs - primair en secundair onderwijs volledig gratis - hoger onderwijs gratis, met prestatietoets - openbaar vervoer voor school zonder kosten op vertoon leerlingenkaart (ov nu al 60 tot 80& subsidie dus is gewoon tegenprestatie) - IB afschaffen - maak van school weer plaats waarvan werkende ouders weten dat kinderen daar volledige tijd les krijgen en ook veilig zijn.
Wat de kinderbijslag betreft zou ik die zelfs willen verhogen, zowiezo de zgn. kinderkortingen erin-(nu wordt een deel van de kinderkorting gekort door de bijstand als zijnde inkomen) en voortaan maandelijks uitkeren.
Dit was toch dezelfde staatssecretaris die aan voedselbanken "geen boodschap" had?
|
|
 |
 |
 |
|  |
 |
 |
 |
|
Oude Artikelen
Zondag 12 februari | · | Werkgevers en vakbonden (en banken en politici) zijn parasieten |
Zondag 04 december | · | Euro Crisis veroorzaakt door FED,IMF, ECB,(centrale) banken EN hedgefondsen |
Vrijdag 14 oktober | · | De verrotting van de zorg en Nederland |
Zondag 18 september | · | Wanneer wordt links weer LINKS !? |
Zondag 04 september | · | 911 , 11 september 2001 startsein voor de wereldwijde crisis |
Vrijdag 12 augustus | · | De onderklasse, die Nederland naar de afgrond brengt |
Vrijdag 22 juli | · | Jan Kees de Jager, onze financiele slager |
Vrijdag 17 juni | · | Het zijn de vaste lasten, die de burgers nekken! |
Maandag 11 april | · | Wat doet Nederland eigenlijk nog voor z'n burgers? |
Vrijdag 11 februari | · | Rijkeluis-regering van PVV,CDA en VVD-- weg ermee! |
Dinsdag 18 januari | · | Rijkeluis-regeringen van Moslimwereld gaan eindelijk weg, gefeliciteerd ! Nu wij |
Zaterdag 08 januari | · | Overheid, politiek en religie stimuleert slavernij en sexueel misbruik vrouwen |
Dinsdag 21 december | · | Vrede op aarde aan alle mensen van goede wil |
Donderdag 18 november | · | Met minister de Jager wordt de koopkracht enkel maar lager! |
Zondag 31 oktober | · | Huiselijk geweld het grootste geweldsmisdrijf |
Zaterdag 23 oktober | · | De wereldburger bestaat niet, elite!!! |
Donderdag 26 augustus | · | Rechts, halve waarheden en hele leugens |
Zaterdag 10 juli | · | Adel van de geest, stof de geest weer 's af ! |
Maandag 28 juni | · | 2012: Het moet gaan om de wensen van mensen |
Maandag 31 mei | · | 2010: VVD,CDA,PVV !? Kiezersbedrog PVV, hebben wij hiervoor gekozen |
Donderdag 01 april | · | Bezuinigingen 2013 - 2015 - 2020 |
Zondag 14 maart | · | Kabinet Balkenende is gevallen :-) , wat nu? |
Maandag 15 februari | · | De georganiseerde diefstal van CDA,VVD,PVDA kabinetten |
Donderdag 11 februari | · | De krant brengt de leugen in het land |
Vrijdag 29 januari | · | Democratie kostte ons een Fortuyn |
Zaterdag 16 januari | · | De Holocaust is voorbij... |
Dinsdag 22 december | · | Wie doet het licht uit van de kernenergie ? |
Dinsdag 15 december | · | De klimaattop: 1200 limo's, 140 prive jets en kaviaar of is het meer? |
Maandag 19 oktober | · | Bananenrepubliek Nederland |
Zaterdag 10 oktober | · | Doodlopende hulp, waarom ontwikkelingshulp niet werkt |
Vrijdag 09 oktober | · | Hedwigepolder toch ontpolderd ! |
Zondag 04 oktober | · | Niemand regeert ! Nederland is geen democratie maar bureaucratie! |
Woensdag 09 september | · | Balkenende? De VOC mentaliteit weet je wel! |
Dinsdag 01 september | · | Ontpoldering, de chantage door natuur en milieuorganisaties |
Woensdag 26 augustus | · | Antwerpen en Westerschelde, het blijft bagger! |
Zaterdag 15 augustus | · | Woodstock 1969 - 40 jaar verder. |
Vrijdag 07 augustus | · | Volksgezondheid: En de boer ploegt voort..maar hoelang nog? |
Donderdag 06 augustus | · | Volksgezondheid - De mexicaanse griep, pandemie of nie? |
Zaterdag 20 juni | · | Vlaktaks EN basisinkomen als oplossing voor de crisis en bureaucratie! |
Vrijdag 19 juni | · | Lezers schrijven - Stemmen van Lezers |
Vrijdag 12 juni | · | Volksgezondheid: De zorg om de Klink in de kabel van de zorg. |
Maandag 16 maart | · | Hoe los je de crisis op? |
Donderdag 15 januari | · | Zeeland, stop ontpoldering. nu het nog kan! HEHE gestopt! |
Dinsdag 30 december | · | What's the economy, stupid ?! |
Zaterdag 29 november | · | CDA,PVDA,CU een droomkabinet? Nee, een nachtmerrie ! |
Vrijdag 17 oktober | · | Kredietcrisis 2008, je kon er op wachten |
Zondag 24 augustus | · | De mythe van de marktwerking |
Dinsdag 05 augustus | · | Komkommertijd ;-) ? Oude tijden herleven met Uw oude super 8 films |
Donderdag 10 juli | · | Schaf de vakbonden af ! |
Vrijdag 06 juni | · | Van Auschwitz tot de Voedselwetten van 2010 :Codex Alimentarius |
Oudere artikelen
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Bezoekersaantal
We ontvingen 10640078 paginabezoeken sinds 20-9-2005 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Staatsschuld Nederland Actueel
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Waardeert U de gratis krant?
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
OCCUPY THE WORLD
OCCUPY THE WORLD, and free us of greedy bankers employers and polticians, and deliver us from evil
Wij de burgers zijn zeg maar de aandeelhouders van deze Wereld !
OCCUPY news Wall Street USA Europa Nederland
OCCUPY THE WORLD, bevrijd ons van inhalige bankiers,werkgevers en politici!
occupy the food system

We are ALL the 99% !
we don't forgive, we don't forget,
people shoud'nt be afraid of the goverment,
goverment should be afraid of the people
we are legion
MOVE your money from too big too fail banks
USA lobbyfirma ontwikkelt plan om occupy wall street te ondermijnen
The Rich 0,05% holds 38,5%
Occupy Wall Street, Occupy Europe, Occupy Beursplein 5
We the people of this planet EARTH are the sole shareholders of this world!
Flashmob the world
Anonymous 2
wikileaks
De piratenpartij
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Model worden? Glamour & money!
|
|
 |
 |
 |
|