|  |
 |
|
 |
|
Welzijn: Balkenende? De VOC mentaliteit weet je wel!
Geplaatst op Woensdag 09 september @ 10:49:18 GMT+1 door Ceesboogaart |
|
 |
|
 |
|
De verkeerde keuzes van de Balkenende kabinetten
Zeker sinds 2000 verbaas ik me steeds meer. De euro kregen we 10% te duur, sindsdien is een gemiddeld gezin er meer dan 300 euro per maand op achteruit gegaan. Miljonairs mogen hun hypotheekrenteaftrek houden. Er zijn zoveel ambtenaren dat de hardwerkende burger geen looneisen mag stellen maar moet matigen. Mede door rif-raf is de criminaliteit enorm toegenomen, maar nu horen we dat die het beste geintegreerd zijn. Is het dan gek dat de burger geen vertrouwen meer heeft? Nu zitten we weer te steggelen over de AOW leeftijd , 1 of 2 jaar erbij en de Westerschelde. Waarom worden er geen echte keuzes gemaakt, Balkenende? De VOC mentaliteit weet je wel!
En in de Westerschelde leg je tussen slaperdijken het Hontekanaal aan wat Antwerpen laat overstromen, en wat duizenden hectares extra natuur oplevert, en het oude b.v. Saeftinge wordt ook beschermd, kijk maar naar het Schelde-Rijn kanaal, en allemaal aangelegd door moeder natuur.
Daardoor moet de groene maffia, de ZMF, de zeeuwse milieu farizeeers voorop, de komende 100 jaar hun mond houden, dus die subsidies hebben we dan ook niet meer nodig.
Misschien ook een idee, ipv slaperdijken de zijden van het kanaal laten bestaan uit rijen betonblokken,
gewoon even vragen aan Greenpeace of ze er nog wat over hebben, kunnen ze ook hun steentje
bijdragen. ;-)
Dus geen waardevolle poldergronden teruggeven aan de natuur, maar westerschelde-water teruggeven aan de natuur EN recreatie. Vogels hebben niks aan water of ondergelopen polders maar wel wat aan extra slikken. het kanaal leg je zo aan dat je de diepste delen gebruikt, het nauw van Bath verdwijnt.
Tel uit je winst!
Gewoon echte keuzes maken, Balkenende, de VOC mentaliteit weet je wel!
(Heb dit zowel in Elsevier als in BNdeStem en PZC gezet in internetsectie)
de projectsite verruiming vaargeul
omroepzeeland dossier westerschelde
Het is gewoon een kwestie van (goede) keuzes maken.
De bureaucratie in alle geledeningen aanpakken!
De VOC mentaliteit weet je wel!
Gewoon doen en er niet eindeloos over vergaderen.
Gegevens Westerschelde
- Lengte: 113 kilometer
- Breedte: 2000 tot 8000 meter (van oever tot oever)
- Oppervlakte: 30.000 hectare
Gegevens hoofdvaargeul
- Lengte: ong. 95 kilometer
- Breedte: 300 tot 530 meter
- Diepte: 51,44 tot 13,44 meter
- Beroepsvaart-/CEMT-klasse: VIc (geen beperkingen aan de afmeting)
- Recreatievaartklasse: AZM
- Aansluitende
vaarwegen: Kanaal Gent-Terneuzen, Noordzeeroute, Kanaal door Walcheren,
Kanaal door Zuid-Beveland, De Schelde/Antwerps Kanaalpand en het
Schelde-Rijnkanaal (direct over de grens in België).
Google books:
Beschryvinge van de vermaerde riviere de Schelde, haere oudheyd, loop ...1585
Door Jan Antoon Frans Pauwels 1785
Geschiedenis Schelde
De Schelde (Frans: Escaut) is een rivier die ontspringt in de gemeente
Gouy in Noord-Frankrijk en door Henegouwen en Vlaanderen via Gent en
Antwerpen naar de Noordzee stroomt. Haar eerste benaming was 'Scaldis'
in een Romeinse tekst uit de 1e eeuw v Chr. Een andere naam was
'Scala'. Op een Engelse kaart uit 1797 vindt men de benaming Scheldt,
net zoals de Antwerpenaar vandaag spreekt over 't Schelt'.
Zoals veel rivieren tijdens de ijstijd liep de Schelde omstreeks 30.000
jaar geleden in noordoostelijke richting via het huidige Gent. Daar
mondde de Rupel uit in de Schelde. Vandaar stroomden ze samen naar
Zeebrugge, waar ze ter hoogte van de Doggersbank in zee stroomden. De
Noordzee was in die tijd een droge vallei.
Ongeveer 15.000 jaar geleden, aan het einde van het Weichselien, trok
het ijs trok zich terug en bleven er zandbanken en opgewaaide
zandruggen achter. Dit was onder meer de zandrug van Zandig Vlaanderen,
die ten zuiden van Brugge loopt en via het noorden van Gent naar het
Land van Waas. Rivieren werden gedwongen andere wegen te zoeken naar
zee. De Schelde volgde nog zijn eigen weg naar zee ter hoogte van
Zeebrugge, maar de Rupel boog ten zuiden van Antwerpen af naar het
noorden en stroomde langs het huidige Antwerpen, Bergen op Zoom en
Rotterdam, samen met de Rijn naar zee.
Zo'n 8.000 jaar geleden dwongen zandafzettingen in het gebied tussen
Gent en Zeebrugge de Schelde een richting te zoeken naar het oosten.
Hier stroomde de Schelde in de vroegere bedding van de Rupel naar zee.
Ongeveer 5.000 jaar geleden steeg de zeespiegel en drong de zee zover
landinwaarts dat deze ter hoogte van Bergen op Zoom doorbrak naar de
Schelde. Zo werd de Oosterschelde gevormd. De Westerschelde was toen
nog een smalle inham, de Sincfal, die in de loop van de eeuwen steeds
verder landinwaarts kwam. In de 10e eeuw brak ook hier het laatste
stukje door, via de Honte naar de Schelde, en vormde op dat moment de
Westerschelde.
Culturele geschiedenis
De Schelde is al zeer lang van grote commerciële en strategische
betekenis. De Romeinen hadden al belangstelling voor het Scheldegebied,
ondanks het koude en natte weer en de vele overstromingen. De reden van
hun belangstelling was de verbinding per schip naar Britannia. Op
Walcheren stond een tempel waar hun scheepslui graag de hulp en
bescherming van de godin Nehalennia gingen inroepen voor zij via de
Roompot, mogelijk een verbastering van Romanus Portus (Haven van de
Romeinen) uitzeilden. Eerst was het gebied stevig in Romeinse handen.
De grens lag zo'n 100 km naar het noorden aan de Rijn.
Omstreeks 260 begonnen echter invallen van de Franken een bedreiging te
vormen. Rond 290 was het gebied in hun handen en belaagden zij de
Romeinse scheepvaart met piraterij. Er volgde nog een aantal
veldtochten tegen hen, onder keizer Constantijn bijvoorbeeld. Ook
keizer Julianus probeerde hen te onderwerpen, maar gaf hun uiteindelijk
(355) maar heel het huidige Vlaanderen en Nederland onder de rivieren
in bezit onder voorwaarde dat ze bondgenoten zouden worden. Later werd
dit gebied de kern van waaruit zij Gallië zouden veroveren, beginnend
met koning Clovis. Van hem is bekend dat hij op de rivier ging zeilen.
De Vikingen gebruikten in de 9e eeuw de Schelde als toegangspoort tot
de Lage Landen en na de delingen van het Karolingische Rijk in 843 en
872 werd de rivier de grens tussen het Oost- en het Westrijk. Nochtans
verwierven de Vlaamse graven Ename aan de overzijde van de Schelde, een
dorp dat goedd op weg was in plaats van het nabije Oudenaarde uit te
groeien tot een stad. De vijandigheden tussen beide rijken werd
geaccentueerd door de verwoesting in 1054. Toch zou de rivier in
theorie tot 1528 de grens tussen het Franse Koninkrijk en het Heilige
Roomse Rijk blijven.
In het begin van de 14e eeuw bestond de Scheldemonding nog uit
tientallen eilanden en inhammen. Boekhoute, Sluis en Aardenburg waren
toen kleine havens van het graafschap Vlaanderen. Net als dit
graafschap werd het Scheldegebied (vooral Gent en Antwerpen) later een
van de economisch belangrijkste gebieden in Europa vanwege de handel.
Na de val van Antwerpen eindigde de economische bloei en werd de rivier
afgesloten voor handelsverkeer door de Republiek der Verenigde
Nederlanden. Het feit dat Staats-Vlaanderen in Noordelijke handen bleef
was daarbij van grote strategische betekenis. Pas na 1813 ging de
Schelde weer open, tot de onafhankelijkheid van België in 1830. Na de
pacificatie tussen België en Nederland in 1839 werd er uiteindelijk een
Scheldeverdrag tussen Nederland en België gesloten waarin werd bepaald
dat dat zo zou blijven.
In de Tweede Wereldoorlog werd de strategische betekenis van de rivier
nog eens zwaar onderlijnd. Er is hevig gevochten om de controle van de
monding van de rivier en Walcheren is onder water gezet via een
bombardement omdat de geallieerden Antwerpen nodig hadden voor hun
bevoorrading.
De Honte (ook wel Heidezee genoemd) is de naam van een deel van het Schelde-estuarium, met name de Westerschelde bij Terneuzen.
De Honte
De Honte is rond het begin van de jaartelling ontstaan. Aanvankelijk
mondde de Schelde veel noordelijker in zee uit - ongeveer bij de
huidige Nieuwe Waterweg. Toen delen van de strandwal werden
weggeslagen, ontstonden zeearmen en kreeg de Schelde via de huidige
Oosterschelde een verbinding met de Noordzee.
De Honte was aanvankelijk een brede en ondiepe zeearm die in verbinding
stond met de Oosterschelde. Vanaf de 8e eeuw werd de Honte steeds
dieper, en tenslotte werd hij de belangrijkste verbinding tussen
Schelde en Noordzee. Uit een schriftelijke bron uit 1318 blijkt dat wat
nu Oosterschelde heet toen de oude Schelde werd genoemd; de Honte is
dan de nieuwe Schelde. Vanaf de 15e eeuw was op de Honte scheepvaart
mogelijk.
De verbinding tussen Ooster- en Westerschelde verzandde steeds meer, en
werd in 1867 definitief verbroken door de aanleg van een spoordijk
westelijk van Woensdrecht. Vanaf dat moment in Zuid-Beveland geen
eiland meer maar een schiereiland.
Via een kreek (de Zwaakse Weel) stond de Honte in verbinding met het Veerse Diep.
De naam van de voormalige gemeente Hontenisse in oost-Zeeuws-Vlaanderen duidt op een doorwaadbare plaats in de Honte.
De Westerschelde
De Westerschelde is een zeearm in de Nederlandse provincie Zeeland,
gelegen tussen Walcheren en Zuid-Beveland aan de noordzijde en
Zeeuws-Vlaanderen aan de zuidzijde. In tegenstelling tot de
Oosterschelde, de Grevelingen en het Haringvliet is deze niet
afgesloten in het kader van de Deltawerken. De reden hiervoor is dat zo
de haven van Antwerpen bereikbaar blijft.
De Westerschelde is de monding van de Schelde. In de regel noemt men
het gedeelte vanaf de Belgisch-Nederlandse grens tot aan de Noordzee de
Westerschelde, vanaf de Belgisch-Nederlandse grens via Antwerpen tot
aan Gent is de naam Zeeschelde. Gent kan echter ook bereikt worden via
het Zeekanaal Gent-Terneuzen. Het meest westelijke deel van de
Westerschelde heeft 2 hoofdvaarwaters naar de Noordzee. De Wielingen is
het ruimst en wordt gebruikt door de scheepvaart naar de Zuidelijke
Noordzee. De scheepvaart naar het noorden maakt gebruik van het
Oostgat; een betrekkelijk smal vaarwater langs de zuidwestelijke kust
van Walcheren..
De Schelde is een stroom die al geruime tijd in ernstige mate
verontreinigd is. Dit blijkt uit het feit dat er grote delen zijn waar
er geen leven in de rivier is. Door de invoer van
rioolwaterzuiveringsinstallaties is de toevoer van nieuw biologisch
materiaal verminderd. Hierdoor kan het bezonken slib oxideren. Het
schoner worden van de Schelde en daarmee ook van de Westerschelde is
een project van de lange adem.
De Westerschelde is een relatief jonge zeearm. De oorspronkelijke
Scheldeloop en -monding was de Oosterschelde. Aan de kant van de
Noordzee lag in de vroege Middeleeuwen slechts een kleinere zeearm of
inham, die als Sincfal in de historische bronnen vermeld staat. Verder
oostwaarts, ter hoogte van het huidige Perkpolder, lag een
veenriviertje, de Honte genaamd, dat oostwaarts naar de Schelde
stroomde. Door stormvloeden in de vroege 12e eeuw, maar mogelijk al in
de 9e eeuw, zijn deze zeearm en veenrivier met elkaar in verbinding
geraakt en ontstond de Westerschelde als zeearm tussen Schelde en
Noordzee. In de eeuwen daarop is deze zeearm steeds breder geworden en
heeft voor talloze overstromingen gezorgd.
Verkeer
De oevers worden voor autoverkeer, waaronder ook openbaar vervoer met
een bus die ook fietsen meeneemt, verbonden door de
Westerscheldetunnel. Verder is er een voet- en fietsveerdienst tussen
Vlissingen en Breskens, verzorgd door Veolia Transport Fast Ferries.
De Westerschelde vormt ook een hindernis voor de scheepvaart, door het
bochtige, meer dan tachtig kilometer lange traject tot de haven van
Antwerpen, de getijdenstroming en zandbanken lopen er regelmatig
schepen aan de grond. Daarom dat op 18 december 2007 de
Scheldeverdragen zijn goedgekeurd. Deze verdragen maken een verdieping
mogelijk, waardoor grotere schepen makkelijker Antwerpen zullen kunnen
bereiken.
Geschiedenis
Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar
Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden. Deze blokkade
duurde tot 1792. Sinds de Belgische Opstand van 1830 liep de toegang
tot de Antwerpse haven weer via, vanuit Belgisch perspectief gezien,
buitenlands grondgebied. In het Verdrag van Londen van 1839, waarin
Nederland de Belgische onafhankelijkheid erkende, werd daarom in
artikel IX vastgelegd dat Nederland de vrije doorvaart diende te
garanderen tussen de Noordzee en de haven van Antwerpen over de
Westerschelde. Tussen Nederland en België bestaan sindsdien wrijvingen
over de kosten (en sinds de jaren zeventig ook over milieuaspecten) van
het verdiepen en verbreden van de toegang tot de Antwerpse haven.
In oktober en november 1944, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog,
was de Westerschelde het toneel van zware gevechten. De stad Antwerpen
was in september 1944 door Britse troepen bevrijd en vrijwel
onbeschadigd in handen van de geallieerden gevallen. De Westerschelde
en daarmee de toegang tot de haven was echter nog in handen van Duitse
troepen. Na de strijd kwam op 28 november 1944 het eerste geallieerde
scheepvaartkonvooi in Antwerpen aan.
Sinds 2003 is de Westerscheldetunnel geopend. Voor die tijd waren er
twee autoveerdiensten tussen Kruiningen en Perkpolder en tussen
Vlissingen en Breskens.
|
|
 |
 |
 |
|  |
 |
 |
 |
|
Keuze uit Onderwerpen
 [ Links ]
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Oude Artikelen
Zondag 12 februari | · | Werkgevers en vakbonden (en banken en politici) zijn parasieten |
Zondag 04 december | · | Euro Crisis veroorzaakt door FED,IMF, ECB,(centrale) banken EN hedgefondsen |
Vrijdag 14 oktober | · | De verrotting van de zorg en Nederland |
Zondag 18 september | · | Wanneer wordt links weer LINKS !? |
Zondag 04 september | · | 911 , 11 september 2001 startsein voor de wereldwijde crisis |
Vrijdag 12 augustus | · | De onderklasse, die Nederland naar de afgrond brengt |
Vrijdag 22 juli | · | Jan Kees de Jager, onze financiele slager |
Vrijdag 17 juni | · | Het zijn de vaste lasten, die de burgers nekken! |
Maandag 11 april | · | Wat doet Nederland eigenlijk nog voor z'n burgers? |
Vrijdag 11 februari | · | Rijkeluis-regering van PVV,CDA en VVD-- weg ermee! |
Dinsdag 18 januari | · | Rijkeluis-regeringen van Moslimwereld gaan eindelijk weg, gefeliciteerd ! Nu wij |
Zaterdag 08 januari | · | Overheid, politiek en religie stimuleert slavernij en sexueel misbruik vrouwen |
Dinsdag 21 december | · | Vrede op aarde aan alle mensen van goede wil |
Donderdag 18 november | · | Met minister de Jager wordt de koopkracht enkel maar lager! |
Zondag 31 oktober | · | Huiselijk geweld het grootste geweldsmisdrijf |
Zaterdag 23 oktober | · | De wereldburger bestaat niet, elite!!! |
Donderdag 26 augustus | · | Rechts, halve waarheden en hele leugens |
Zaterdag 10 juli | · | Adel van de geest, stof de geest weer 's af ! |
Maandag 28 juni | · | 2012: Het moet gaan om de wensen van mensen |
Maandag 31 mei | · | 2010: VVD,CDA,PVV !? Kiezersbedrog PVV, hebben wij hiervoor gekozen |
Donderdag 01 april | · | Bezuinigingen 2013 - 2015 - 2020 |
Zondag 14 maart | · | Kabinet Balkenende is gevallen :-) , wat nu? |
Maandag 15 februari | · | De georganiseerde diefstal van CDA,VVD,PVDA kabinetten |
Donderdag 11 februari | · | De krant brengt de leugen in het land |
Vrijdag 29 januari | · | Democratie kostte ons een Fortuyn |
Zaterdag 16 januari | · | De Holocaust is voorbij... |
Dinsdag 22 december | · | Wie doet het licht uit van de kernenergie ? |
Dinsdag 15 december | · | De klimaattop: 1200 limo's, 140 prive jets en kaviaar of is het meer? |
Maandag 19 oktober | · | Bananenrepubliek Nederland |
Zaterdag 10 oktober | · | Doodlopende hulp, waarom ontwikkelingshulp niet werkt |
Vrijdag 09 oktober | · | Hedwigepolder toch ontpolderd ! |
Zondag 04 oktober | · | Niemand regeert ! Nederland is geen democratie maar bureaucratie! |
Woensdag 09 september | · | Balkenende? De VOC mentaliteit weet je wel! |
Dinsdag 01 september | · | Ontpoldering, de chantage door natuur en milieuorganisaties |
Woensdag 26 augustus | · | Antwerpen en Westerschelde, het blijft bagger! |
Zaterdag 15 augustus | · | Woodstock 1969 - 40 jaar verder. |
Vrijdag 07 augustus | · | Volksgezondheid: En de boer ploegt voort..maar hoelang nog? |
Donderdag 06 augustus | · | Volksgezondheid - De mexicaanse griep, pandemie of nie? |
Zaterdag 20 juni | · | Vlaktaks EN basisinkomen als oplossing voor de crisis en bureaucratie! |
Vrijdag 19 juni | · | Lezers schrijven - Stemmen van Lezers |
Vrijdag 12 juni | · | Volksgezondheid: De zorg om de Klink in de kabel van de zorg. |
Maandag 16 maart | · | Hoe los je de crisis op? |
Donderdag 15 januari | · | Zeeland, stop ontpoldering. nu het nog kan! HEHE gestopt! |
Dinsdag 30 december | · | What's the economy, stupid ?! |
Zaterdag 29 november | · | CDA,PVDA,CU een droomkabinet? Nee, een nachtmerrie ! |
Vrijdag 17 oktober | · | Kredietcrisis 2008, je kon er op wachten |
Zondag 24 augustus | · | De mythe van de marktwerking |
Dinsdag 05 augustus | · | Komkommertijd ;-) ? Oude tijden herleven met Uw oude super 8 films |
Donderdag 10 juli | · | Schaf de vakbonden af ! |
Vrijdag 06 juni | · | Van Auschwitz tot de Voedselwetten van 2010 :Codex Alimentarius |
Oudere artikelen
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Bezoekersaantal
We ontvingen 10640317 paginabezoeken sinds 20-9-2005 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Staatsschuld Nederland Actueel
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Waardeert U de gratis krant?
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
OCCUPY THE WORLD
OCCUPY THE WORLD, and free us of greedy bankers employers and polticians, and deliver us from evil
Wij de burgers zijn zeg maar de aandeelhouders van deze Wereld !
OCCUPY news Wall Street USA Europa Nederland
OCCUPY THE WORLD, bevrijd ons van inhalige bankiers,werkgevers en politici!
occupy the food system

We are ALL the 99% !
we don't forgive, we don't forget,
people shoud'nt be afraid of the goverment,
goverment should be afraid of the people
we are legion
MOVE your money from too big too fail banks
USA lobbyfirma ontwikkelt plan om occupy wall street te ondermijnen
The Rich 0,05% holds 38,5%
Occupy Wall Street, Occupy Europe, Occupy Beursplein 5
We the people of this planet EARTH are the sole shareholders of this world!
Flashmob the world
Anonymous 2
wikileaks
De piratenpartij
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Model worden? Glamour & money!
|
|
 |
 |
 |
|